جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 44359
    تاریخ انتشار : 14 بهمن 1392 14:11
    تعداد بازدید : 636

    طرح مجلس محلی، فرایند قانونگذاری از پایین به بالا را تجربه می کند

    نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس طرحی را در حوزه انتخابیه اش اجرا کرده که معتقد است قانون گذاری از بالا به پایین را برعکس تعریف می کند. یعنی پایین ترین افراد جامعه به مجلس طرح و لایحه پیشنهاد می دهند تا براساس آن قانون گذاری انجام شود.

    علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری خانه ملت گفت: یکی از اشکالات ما در قانون‌گذاری این است که قانون‌گذاری از بالا به پایین است. یعنی این‌که یا دولت برای مردم تصمیم می‌گیرد یا مجلس و قانون‌گذاری از راس هرم به پایین می‌آید. طرح مجلس محلی این هرم را برعکس می‌کند. یعنی پایین‌ترین افراد جامعه طرح و لایحه به مجلس پیشنهاد می‌دهند تا بر اساس آن قانون‌گذاری انجام شود.

    ما الان حدود 19 هزار قانون داریم  و واقعا مثل لباسی می‌ماند که ما بر تن کشور کرده‌ایم و این لباس وصله و پینه است و نو نیست. هر روزکه به نظرمان بخشی از قانون ایراد داشت‌، آن را تغییر دادیم و بر همین اساس خیلی از قوانین و مقررات ما همدیگر را نقض می‌کنند. به خاطر همین معتقدم لباس قانون‌گذاری در کشور ما لباس مندرس و کهنه‌ای است.
    نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس با اعتقاد به این موضوع طرحی را در حوزه انتخابیه‌اش اجرا کرده که معتقد است قانون‌گذاری از بالا به پایین را برعکس تعریف می‌کند. یعنی پایین‌ترین افراد جامعه به مجلس طرح و لایحه پیشنهاد می‌دهند تا براساس آن قانون‌گذاری انجام شود.
    با این حال موضوع اعلام اسامی پزشکان متخلف و زیرمیزی بگیر و برخورد با آنان اولین سؤالی بود که در گفت‌وگو با عضو کمیسیون عمران مجلس اسلامی از وی پرسیدیم. او گفت با این‌که با اعلام اسامی این دسته از پزشکان مخالف است ولی در عین‌حال باید با کله گنده‌هایی که در گرفتن زیرمیزی بی‌پروا هستند، برخورد شود و این‌که این کار را باید از تهران شروع کرد نه از روستاها و شهرستان‌ها. وی از یک اقدام مهم در این بخش نیز سخن گفت و آن شفاف سازی درآمدهای پزشکان به روایت خودشان است؛ اقدامی که شاید در نگاه نخست غیرممکن به نظر بیاید اما با اعتماد سازی و ایجاد فضای گفتمان منطقی دور از دسترس نخواهد بود.

    براین اساس خانه ملت گفتگویی با علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.


    یکی از اقداماتی که شما در حوزه انتخابیه انجام دادید تشکیل مجلس محلی بوده است. درباره کارکردهای مجلس محلی و این‌که قرار است چه دستاوردها و نتایجی داشته باشد، توضیح می‌دهید؟
    یکی از اشکالات ما در قانون‌گذاری این است که قانون‌گذاری از بالا به پایین است. یعنی این‌که یا دولت برای مردم تصمیم می‌گیرد یا مجلس و قانون‌گذاری از راس هرم به پایین می‌آید. طرح مجلس محلی این هرم را برعکس می‌کند. یعنی پایین‌ترین افراد جامعه طرح و لایحه به مجلس پیشنهاد می‌دهند تا بر اساس آن قانون‌گذاری انجام شود. مجلس محلی این اشکال بحث قانون‌گذاری را برطرف می‌کند. ما الان کمیسیون‌های مختلف مجلس محلی را در حوزه انتخابیه داریم  و به طور مرتب با این دوستان جلساتی دارم و آنها پیشرفت کارهایشان را می‌گویند و نکات مختلفی را مطرح می‌کنند. من نیز هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس در دست بررسی است برای این دوستان در کمیسیون‌های مختلف می‌فرستم و آنها نظراتشان را به من اعلام می‌کنند. ما که در تمام حوزه‌ها تخصص لازم و کافی را نداریم اما باید در مورد آنها اظهار نظر کنیم. بنابراین تیم کارشناسی ما در قالب مجلس محلی هر طرح و لایحه ای که در مجلس است را بررسی می‌کند و نظرات کارشناسی خود را به من می‌گوید که من براساس نظرات کارشناسی آنها در صحن علنی مجلس از این طرح و لوایح دفاع می‌کنم. به نظرم طرح موفقی است و می‌تواند یک سری اشکالات را برطرف کند. خصوصا این‌که ما الان حدود 19 هزار قانون داریم  و واقعا مثل لباسی می‌ماند که ما بر تن کشور کرده‌ایم و این لباس وصله و پینه است و نو نیست. هر روزکه به نظرمان بخشی از قانون ایراد داشت ،آن را تغییر دادیم و بر همین اساس خیلی از قوانین و مقررات ما همدیگر را نقض می‌کنند. به خاطر همین معتقدم لباس قانون‌گذاری در کشور ما لباس مندرس و کهنه ای است که تا حدود زیادی مجلس محلی روی نکاتی دست می‌گذارد که مشکل اساسی مردم است و می‌تواند آن را برطرف کند.

    با علنی شدن اسامی پزشکان متخلف زیرمیزی بگیر موافقید؟
     پدیده زیرمیزی باید در حوزه سازمان نظام پزشکی حل و فصل شود. پزشکان یک سری تعریف‌هایی از تعرفه‌هایشان دارند و آنها را کم می‌دانند. معتقدم بحث درآمد زایی و مالیات را به عنوان نمونه بیاییم از جامعه پزشکان مان شروع کنیم. چون باسواد و متخصص هستند، متوجه این موضوع می‌شوند. یعنی خود پزشک اعلام کند که درآمدش ماهیانه‌اش چقدر است تا براساس این اعلام اگر بعد در درآمد ماهیانه او تفاوت محسوسی وجود داشت، مشخص شود و مالیات سنگینی از او گرفته شود. در این خصوص باید واقعا با کله گنده‌هایی که درگرفتن زیر‌میزی بی‌پروا هستند، برخورد شود. به‌گونه‌ای نشود که این کار را از شهرستان‌ها شروع کنند که در این‌صورت درآمد پزشکان تهرانی که زیرمیزی هم می‌گیرند و کسی متوجه آن نمی شود، بیشتر می‌شود. نکته مهم در مورد مبارزه با پدیده زیر‌میزی این است که آن را از پایتخت شروع کنند و یکدفعه نیایند از یک روستا و یا یک شهرستان شروع کنند بنابراین باید در این موضوع این ظرافت‌ها را مد نظر قرار دهند.

    فکر نمی‌کنید این‌که پزشکان ما بیایند درآمدهای خود را شفاف اعلام کنند پیشنهاد غیرعملی ای باشد؟
    ما باید به پزشکانمان اعتماد کنیم و اگر  یک پزشک درآمدش را اعلام کرد ،قبول کنیم. به فرض اگر پزشکی اعلام کرد که درآمد ماهیانه‌اش 50 میلیون تومان است، قبول کنیم. اما اگر فردا روزی ویلا خرید یک میلیارد تومان، از او بپرسیم پول آن را از کجا آورده و بابت ثبت سند این معامله مالیات‌های سنگینی از او بگیریم.این‌که خرج و مخارج آنها را کنترل کنیم، ببینیم در سال چند سفر خارجی می‌رود، کجا زندگی می‌کند و وضعیت خانه‌اش چیست مواردی است که باید در بررسی شرایط درآمدی پزشکان مورد توجه قرار بگیرد. ما باید یک گفتمان دو‌طرفه منطقی با پزشکان داشته باشیم و به طریقی عمل کنیم که چنانچه تخلف کرد و تخلفش برای ما قطعی شد با او برخورد صورت گیرد.

    پس موافق اعلام اسم نیستید؟
    من تأثیری در این‌کار نمی‌بینم، چون به نظرم همه پزشکان زیرمیزی بگیر فقط اینهایی که اعلام می‌شوند، نیستند. ضمن این‌که بین آنها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

    چه تحلیلی نسبت به حضور رئیس جمهور در اجلاس داووس و سخنرانی وی در این اجلاس دارید؟
    صحبت‌های رئیس جمهور در اجلاس داووس خصوصا در تبیین تنش‌زدایی و تاکیداتی که دین مبین اسلام درخصوص پرهیز از تند روی دارد، صحبت‌های بسیار خوبی بود و انعکاس مناسبی داشت. به‌نظرم رئیس جمهور در مجموع دیدارها و سخنرانی‌ها صحبت‌های خوب و مفصلی در اجلاس داووس داشت. محور سخنرانی‌ها نشان دهنده این بود که علی‌رغم تمایل آمریکایی‌ها به مطرح شدن ایران در عرصه بین‌الملل به‌عنوان کشور مخالف تندروی و سلفی‌گری‌ها‌، این اتفاق در حال شکل‌گیری است و نام ایران به‌عنوان کشور مخالف این جریان‌ها در دنیا مطرح شده است.

    نظرتان درباره واکنش اسرائیل به سخنرانی رئیس جمهور در این اجلاس چیست؟
    خب مشخص است که اسرائیل عنصر مزاحمی در منطقه خاورمیانه است و دور نخواهد بود روزی که نه تنها برای کشورهای عربی حتی برای حامیان خودش مثل امریکا و انگلستان یک عنصر مزاحم خواهد شد و آنها از اسرائیل ضربه خواهند خورد. به هرحال سیاست آنها این است که به نوعی دشمنی ای که با ایران دارند را درموقعیت‌های مختلف نشان دهند. همین سؤال هم در داووس از رئیس جمهور پرسیده شد که شما می‌خواهید با اسرائیل چه کار کنید؟ رئیس جمهور پاسخ خوبی داد، گفت ما یک سری خط قرمزهایی داریم که آنها برایمان باقی خواهد ماند. مگر این‌که آنها تغییر اساسی در حرکات و رفتار خودشان ایجاد کنند. دشمنی ما با اسرائیل به پیشینه دشمنی یهود با اسلام بر می‌گردد و ریشه در گذشته دارد. هرچه اسلام ضربه خورده از کینه‌توزی‌های یهود بوده و امروز ما این کینه‌توزی‌ها را در اسرائیل به‌صورت متمرکز می‌بینیم.

    نتایج مذاکرات ژنو2 در غیاب ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    اتفاقا به نظرم خیلی خوب شد که ایران در این مذاکرات شرکت نکرد. دعوت ایران به این مذاکرات و پس گرفتن آن در فاصله کوتاهی نشان داد که سازمان ملل متحد و شخص بان کی مون خیلی در این سازمان اختیار دار نیست و کسان دیگری اختیاردار سازمان ملل هستند. کسانی که به‌واسطه تامین بخشی از هزینه‌های این سازمان انتظار دارند تمام اختیار سازمان ملل در دست آنها باشد و همه براساس تفکر آنها عمل کنند. شرکت در کنفرانس ژنو 2 برای ما شیرینی نداشت. ما از همان اول هم پیش‌بینی می‌کردیم که بدون حضور ما در مذاکرات آنها به نتیجه نخواهند رسید. نتیجه‌اش هم این شد که این کنفرانس خیلی به جمع‌بندی مشخصی جز طرح یکی سری صحبت‌های ابتدایی نرسید.

     

     


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
27735546
اکنون :
55